‘Het uniform is een deel van onze identiteit’
De Euroband is een grote marching band, die optreedt in binnen- en buitenland. Om daar goed voor de dag te komen, is een goed en opvallend uniform onontbeerlijk. Chantal Kramer, secretaris in het bestuur van het orkest: “Iedereen leefde op van het nieuws dat we nieuwe uniformen konden bestellen.”
Als klein meisje kwam Chantal al bij de Euroband over de vloer: “Mijn vader was lid van de vereniging en ik ging vaak met hem mee. Rond mijn veertiende ben ikzelf lid geworden bij de band en ben ik saxofoon gaan spelen.” In 2012 stopte ze als muzikant, maar Kramer is nog wel bestuurslid; de band zit in haar bloed.
Zware tijden
De Euroband treedt ongeveer twintig keer per jaar op. In binnen- en buitenland. Er zijn zo’n veertig tot vijftig muzikanten en zij voelen zich echt ambassadeur van Rotterdam en, als ze in het buitenland zijn voor een optreden, van Nederland. In Nederland waren er vroeger meer momenten om op te treden, maar de economische crisis heeft een gat geslagen in de festiviteiten. Gelukkig zien we dat het weer aantrekt; er is meer animo voor grote marching bands dan een paar jaar terug.”
De tijden zijn dus min of meer gekeerd, stelt Kramer met een tevreden blik vast. “En het mooie is dat wij als orkest de storm overleefd hebben. We hebben het wel zwaar gehad, want er zijn veel kosten. Kosten die we betalen uit inkomsten van optredens en contributie van leden.” Maar er blijft dus geen geld over om te investeren.
Enorme boost
Voor investeringen is de Euroband aangewezen op speciale acties of fondsen. “Met een sponsorloop of een muziekmarathon halen we helaas niet voldoende geld op voor grote investeringen als nieuwe instrumenten of onze uniformen”, stelt Chantal. “Toen we hoorden van Volkskracht, hebben we de stoute schoenen aangetrokken en een aanvraag ingediend voor nieuwe uniformen.”
Het voelde als een keerpunt voor de vereniging toen ze bericht kregen dat Volkskracht hun aanvraag honoreerde. Kramer: “We zitten lekker in ons vel, de sfeer is goed en de prestaties zijn van steeds hoger niveau. Maar het is een intensieve hobby, waar je veel tijd aan kwijt bent voor de repetities en de optredens. Dan voelt het als een erkenning dat we deze investering kunnen doen voor onze leden en we merkten we dat iedereen opleefde van het nieuws.”
Het belang van een goed uniform voor een marching band kan dan ook niet onderschat worden. “Het uniform is een deel van onze identiteit als orkest”, legt Kramer uit. “Dit is het eerste wat het publiek van je ziet als je opkomt en daarbij is het belangrijk dat je opvalt. Neem een grote taptoe, daar treden verschillende orkesten op. Als zij allemaal min of meer hetzelfde aan hebben, denkt het publiek dat ze de hele tijd naar hetzelfde orkest zit te kijken.”